lördag 1 november 2008

AIK - Drömelvan

.

Med anledning av Mats Rubarth
sista match på Råsunda så började jag fundera kring hur min favoritelva i AIK skulle se ut. Det blev inte så enkelt som jag först trodde. En sak var helt klar, jag blev tvungen att sätta en tidsgräns. Men var skulle jag dra min gräns?

Jag bestämde mig för att dra gränsen från 1980 och framåt. Polisongeran var slut och nu var det snart dags för pudelrockhåret och framför allt så kom jag ihåg delar av perioden själv.

Att plocka ut ett lag från olika tidsåldrar är svårt och det blir ännu svårare då du är emotionellt involverad i laget/spelarna, så min elva blir kanske inte de allra bästa lirarna som spelat i AIK, utan en kombination av spelare jag älskat och spelare som varit grymma.

Här kommer min elva:

Målvakt:
Bernt Ljung (en otroligt skön snubbe som under 9 år vaktade kassen, avslutade sin kariärr i AIK med att bli svensk mästare 1992)
Reserv:
Mattias Asper (För sina utmärkta insatser under 1998-2000 då AIK tog SM-guld och kom ut i Champions League, Asper var som bäst under sin tid i AIK)

Försvarare:
AIK har alltid haft grymma försvarare och det här är de grymmaste jag kunde plocka ut:

Sven Dahlkvist (Hur skall man kunna ha en AIK elva utan Dala, AIK:s mittlås under 256 matcher? Självklart val i mina ögon)

Peter Larsson (En grym nordisk krigare, stöpt i samma form som Mjällby. Tyvärr lite för mycket Göteborgare, men en alldeles för bra spelare för att inte platsa i min elva)

Johan Mjällby (Behövs det överhuvudtaget någon motivering? Nej!)

Gary Sundgren (Ja herrgud så ambivalent jag är till den här mannen, men egentligen så behövs bara 3-2 målet mot Malmö 1992 som motivering)

Mittfältet:
Här fanns det oerhörda mängder med spelare att välja mellan, mina val blev:

Krister Nordin (Älskade den mannen. Han var generalen i AIK under sin tid. Det gjorde ont att möta Krister)

Vadim Jevtushenko (Förmodligen en av de bästa spelare som AIK haft)

Nebojsa Novakovic (Att vi lyckades göra om en Djurgårdare så totalt till en AIK:are gör mitt hjärta glatt, men framför allt var det hans magiska spel som gör att han tar en plats i min elva)

Mats Rubarth (Kämpen, artisten, galningen ... ibland var Rubarth världens bästa fotbollsspelare, men inte ofta nog för att bli den stjärna han föddes till. Fast hos ett AIK hjärta är han alltid före alla andra artister. Tack Mats för allt!)

Anfallare:
Svåraste kategorin. Tycker denna position varit den som AIK haft mest problem med:

Wilton Figueiredo (För kort tid i AIK egentligen, men vilken spelare, vilken målgörare, vilken saknad)

Dick Lidman (För hans bidrag till SM-guldet 1992 och hans övriga målproduktion)
-----------------------------------------------------

Ja det här var min elva. Svårast var som sagt att plocka ut anfallare. Jag ser även att jag av en händelse råkat plocka ut en hel del spelare från mästaråret 1992 ... inte så konstigt kanske då det var ett avgörande år. Det hade gått 55 år sedan AIK tagit ett guld, så glädjen var relativt stor.

Nå vad säger ni?
Utmana gärna mitt lag med ert eget lag.
Det var jävligt skoj att plocka ut det här laget i alla fall och jag vill gärna se era lag.

Avslutningsvis:
Tack Mats Rubarth för din tid hos oss i AIK. Du kommer inte bli glömd hos den här AIK:aren i alla fall. Läs även det här .

.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Min elva hittar du här:

http://aikblogg.wordpress.com/2008/11/01/aik-dream-team-my-way/

Väldigt snabbt ihopsatt, men jag tror att den ger en ganska korrekt bild av vilka spelare jag har hållit varmt om hjärtat genom åren.

Da Dec sa...

ska snarast kika in där