lördag 8 november 2008

Säsongsavslutning - tid för summering

.


Läste Stefan Livstedts stundtals poetiska summering av säsongen och hyllning till Mats Rubarth. En utmärkt text både stilistiskt och innehållsmässigt, även om jag är inte håller med i allt han skriver. Läs den här!

På söndag drar våra krigare (host) på sig uniformen för sista gången denna säsong och kliver upp mot GAIS på Ullevi. Det är även dags för Decs summering och funderingar kring framtiden. Jag är nog inte riktigt lika förlåtande och halvnöjd med säsongen som Livstedt, en hyggligt spelad match mot Helsingborg får inte min kappa att vända. Den ger mig heller inte skygglappar av glädje.

AIK hamnar förmodligen 5, 6 eller 7 allt beroende på hur det går mot GAiS naturligtvis och jag känner att jag inte direkt bryr mig om vilken placering de får av dessa. Ingen ger ju någon möjlighet till spel i Europa och en femte plats visar inte att att säsongen varit bättre än just en sjunde plats.

Ser att många, bland annat Livstedt, anser att det inte är att förakta. Då syftar jag på AIK:s tabellplacering, och det är det kanske inte. Allt är ju som bekant relativt. Det beror på vad målsättningen var, vilken satsning som gjordes inför säsongen och vad tränare, stab och styrelse gått ut med innan säsongen började. Efterkonstruktioner godtas icke.

Jag skulle ha accepterat en femte plats om vi varit med i fighten under hösten, om AIK varit och nosat och haft en chans till topplaceringar och sen åkt dit i några ruggiga välspelade matcher med en och annan domarskandal här i slutet av säsongen. Det skulle jag definitivt ha accepterat, men att som nu summera säsongen och säga att en femteplats är väl okej; "Vi kan ju inte kräva SM-Guld varje säsong". Det mina damer och herrar stinker av förakt mot vår klubb och mot den målsättning som satts upp.

AIK:s uttalade målsättning inför säsongen 2008 var att utmana för ett SM-Guld. Det har, efter en bedrövlig höst, laget totalt misslyckats med. Det kan inte ett 3-1 resultat mot Helsingborg ändra på. Nej hjärtan av svart, så lätt får vi inte duperas in en falsk nöjdhet.

Vad behöver AIK inför nästa säsong?

1. En bollvinnande hårding på mittfältet. AIK har alltid varit som bäst då vi haft en spelartyp av Nordin, Mjällbytakter. Alla kan inte vara bolltrillande ballerinor. Någon måste göra det viktiga skitjobbet också. Var finns en sådan spelartyp att hitta i AIK?

2. En målgörare. Nej Burgic duger inte (låt dig inte luras för att han lyckades göra två mål mot Helsingborg). Det ena var en benskyddrullare a la 11 åring och det andra var väl helt okej, men han är ingen naturlig målgörare. Här måste vi hitta någon som kan komplettera Obolo (om han nu är kvar 2009).

3. Satsa på en förstaelva för helvete. Sluta med dattandet hit och dit i laguppställningen. Visa vilka du litar på och ge de rejält med speltid och självförtroende. En spelidé, inte 400.

Sen gillar jag scoutningen av unga svenska spelare. Våga bara ge de förtroende också så skall ni se att vi har något fint på gång. Ett litet tips bara Herr Tränare (vem det nu blir) gå inte ut med att AIK skall vinna SM-Guld varje år. Kan vara bra om du inte lägger den pressen på dina spelare då de onekligen inte klarar av den.

Angående Liveröds kapning av Norling. Han är ju faktiskt inte helt fel ute i en del av sina påstående. Vad du än tycker om Terje så går det inte att bortse från att raden "Norling gör fotbollen svårare än vad den är. Han tycker att han är intelligentare än fotbollen, men det är varken han, jag eller vår herre", inte är helt fel i sammanhanget.


.
.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig om att en femteplats inte säger hela sanningen. 21 pinnar efter Kalmar och nio pinnar upp till fjärdeplatsen. Inte okej!

Tror faktiskt att vi har vår bollvinnande hårding i truppen. Nämligen Kevin Walker. Lite bättre tajming i tacklingsspelet och lite mer allsvensk rutin senare kommer han att bli vad vi har saknat 2008. Har jag fel?

Da Dec sa...

Känns inte som jag ännu har koll på Kevin. Vi får se ... jag hoppas du har rätt.