söndag 2 november 2008

Tränarfrågan - del 4

.


Även en luttrad man som jag börjar bli något irriterad på denna "svängom" gällande Norlings vara eller icke vara. Även andra saker börjar irritera mig. Saker som handlar om hur min klubb sköts. Saker som handlar om AIK:s framtid. Saker som handlar om vem som ansvarar för vad inom klubben. Saker som handlar om vem jag är som supporter och vilken rätt någon annan AIK:are har att ställa mig mot väggen. Saker som stinker av skit!

Vi benar ut skiten:

Ola vs Rikard
Första uppfattningen man kan få är att allt handlar om Rikard Norling skall få vara kvar som tränare eller ej. Riktigt så enkelt verkar det inte vara. Om vi bara tittar på just den biten så lackar man till av Rit-Olas dimridåer från den 20 oktober då han "fullt och ärligt" tror att Rikard tränar AIK nästa säsong. Jag ogillar politik av den sorten. Bättre att inte säga något alls än att lägga ut falsk text i tidningen. För ingen jävel kan inbilla mig att inte Ola visste vad han tyckte eller tänkte göra för 2 veckor sedan.

Om det som skrivs på svenskafans.com av AIK alliansen om att Ola lagt sig i uttagningar med mer så är det rent åt helvetet. Sanningshalten i detta kan jag dock inte bevisa och ingen annan källa heller som det synes, men direkt oroande är det. Även här så har Norling en del att leva upp till. Återkommer till det senare.

Även Olas extraknäck stör mig en aning.

Sammanfattning:
Ola Andersson är ute och trampar på många stigar som leder åt ett jävligt fett stup.


Värvningarna (det s k Argentinaspåret):
Att AIK:s värvningar varit ett major fuck-up denna säsong är ju inte världens bäst bevarade hemlighet direkt. Att Ola Andersson är ansvarig för dessa bygger inte direkt upp hans plusbank, men att ensam göra honom ansvarig är att göra det lätt för sig. Åter igen ... även här så har Norling saker att bevisa. Återkommer även till detta under Norlingpunkten.

Herr Granfelt:
Finns en hel del övrigt att önska från den mannens agerande.

Rikard Norling (fridlyst av AIK alliansen):
Tänker inte på något sätt pissa på det Norling gjort för klubben. Finns ingen som kan ifrågasätta den mannens hjärta eller engagemang för AIK, men det finns saker som måste lyftas upp nu när vi analyserar AIK: s säsong.

1. Värvningarna och laguttagningar
Vi spekulerar nu att det som skrivs av AIK alliansen är till 100% sant, att Ola lagt sig i laguttagningarna och viljat ha med "sina" spelare, där vi får anta att det är de han värvat in, och Rikard Norling inte haft något med införskaffandet av dessa spelare att göra alls.

Om det är sant, då vill jag absolut inte ha kvar Rikard Norling som tränare för AIK.
Varför då?
Jo för en så pass flat tränare som inte kan sätta ner foten och ställa krav vill jag inte ha. Att arbeta under sådana förhållande (hur jävla mycket AIK hjärta du än har) kan ingen med ryggrad klara av.

Självklart är inte vår Rikard en sådan man och då ställs vi inför det faktum att Ola inte är ensam ansvarig för dessa påstående. Ett delansvar ligger på vår tränare.

Nästa del, försäljningar av nyckelspelare.
Ja välkommen till tredje världen i fotboll. Tyvärr händer det här varje allsvensk klubb under sommarmånaderna. Det suger, men är den verklighet vi lever i. Jag säger det igen. Värva inga fler lyckosökande kaniner som vill använda AIK som språngbräda till Europa eller något annat "strö pengar på medelmåttor" - land. Satsa ungt och friskt och svenskt. Där kan vi göra våra klipp. Eller skriv fast spelarna ordentligt för hela säsongen. Gör klart för varje individ att endast efter säsongen är slutspelad så finns det möjligheter att gå till Abdullah BK i Kurrimuttistan för fyrdubbla lönen.

När det gäller hur spelet fungerat efter sommaren så är det knappast så enkelt som att Dulee Johnson försvann. Ifall det vore så enkelt så skulle knappast en tränare ens behövas. Nej även här så måste vi rannsaka vår käre Norling.

Avslutningsvis:
Jag har en egen jävla vilja. Ett eget tyckande och kommer inte att tvingas in i ett val av svart eller vitt, då detta inte är så enkelt längre. Läs även detta! Att någonstans få mig som AIK:are att känna mig mindre AIK:are än alla andra för att jag inte ställer mig 100% bakom Norling efter den här mediokra säsongen känns inte okej.

Värt att läsa är även Robert Lauls uppfattning i denna fråga. Jag skriver under på det mesta i det inlägget.

Jag anser att sopkvasten borde gå varm inom föreningen, men vilka som skall bort eller stanna är jag alldeles för långt bort från att kunna svara på. Det jag anser är i alla fall att Norlings säsong inte är godkänd.


.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ang. Laul, jag citerar:

"Det jag gillar är att de agerar, tar reda på information, släpper ut nyhetsbomben, tar ställning, redovisar fakta om chefernas brister, bland annat det från början tokiga samarbetet med fuskagenten Terje Liveröd. Vilken briljant supporterjournalistik."

Det är ju för fan vanlig, hederlig gammal journalistik han beskriver. Hahaha.. Aftonbladet alltså..

Anonym sa...

Men jag håller med dig om att Laul säger en del bra grejer. Och AIK-alliansen gör också mycket bra.

Da Dec sa...

Ja briljant var kanske något överdrivet =)

Men sportjournalister har nära till stora ord.