onsdag 22 oktober 2008

Hörselskydd, Kvinnovåld och Dexter

.


Intressanta saker som det skrivits om idag som är värd en Dec kommentar:


Hörselskyddsskolan i Bergviken:
Alltid fantastiskt roligt att läsa åsikter om just skolan. Jag tror inte det finns något ämne i Sverige som det finns så otroligt många experter i som just skolverksamheten. Varje människa har ju gått i skolan och därav är de experter. Alla som har barn i skolan vet ju exakt hur allt står till och hur det fungerar i skolan; hmm ... de är dubbla experter.

En sammanfattning av åsikterna är att: "De som arbetar inom skolan är ju totala idioter och slappare än ringmuskeln på Janne Houkko. De har ju absolut noll koll på läget och förmodligen dricker de mest kaffe hela dagarna och väntar på sommarmånaderna."

Roligaste kommentaren om detta var en moderatman (oväntat nog) som bekänner färg. Mer pisk och snärt och lär barna veta hut, skriker hans tragiskt dammiga epos om. Han påstår i sitt expertvetande att i dagens skola struntar man i att visa elever hur man uppträder korrekt, hur man socialt interagerar med sina medmännsikor, hur man bemöter andra med respekt.
Han säger sig också hellre anställa en person med sämre betyg, men med ett gott uppförande, än en (och nu citerar jag) "än en ouppfostrad slyngel med enbart MVG i betyget".

Är det någon annan än jag som hör herrskapets klocka klinga?
Fabrikören kallar, spring med mössan i hand och buga för överheten.

Igår var det en annan sorts arbetare som Sverige behövde. Då gick skolan ut på att lära sig veta hut och följa order. Inte ifrågasätta den som visste bättre, inte ifrågasätta överhetens teorier, lär dig din plats och få ett arbete på golvet i massafabriken eller någon annan fabrik. Arbeta hårt, gör ditt jobb, stick inte upp.

Herr Tokmoderat, i det moderna Sverige behöver vi andra sorters arbetare, som kan tänka själv, ifrågasätta saker, vara kreativa, kunna diskutera, opponera, variera. Det får du icke genom pisk och snärt pedagogiken (din valda bild visar din längtan, även om du ironiserar med den). Ledaregenskaper och innovatörer ... såna egenskaper som gör människor till ledare, chefer ... oooops ... platser som prenumerarats av herrskapet oavsett kunnighet. Känner ni er hotade?

Skolan har nog med svårigheter (och då pratar vi ekonomi i första hand) än att folk som tror de är experter skall kasta skit på den verksamheten. Ställ upp istället och arbeta för att vi får en bättre skola genom samarbete än detta eviga jävla skitsnack. Mossiga gubbar kan sätta sig i sina hörn på herrklubbarna och smutta på portvinet och damma av gamla floskler tills de ruttnar eller kommer in i 2000-talet.

Kvinnovåld:
Är så diaboliskt trött på alla män som spöar kvinnor.
Vad fan är det med er?

Fick ni inte vara med och leka i sandlådan när ni var liten eller?
Har ni så jävla klent självförtroende att ert enda sätt att känna er lite större är att gå på kvinnor som inte kan försvara sig?

I min ungdom (på härliga 80-talet) hade vi en oskriven lag i vårt gäng att inte ofreda tjejer. Du slog aldrig en tjej, inte ens om du fick en örfil av en irriterad flicka, du antastade eller utnyttjade inte en tjej som var i sådant läge att hon inte visste vad hon gjorde (berusad alltså). Det var fullkomligt otänkbart att någon av oss skulle göra något liknande det vi läser om varje dag numera.

Ca 27 000 anmälda våldsbrott mot kvinnor år 2007, ungefär 75 om dagen, det är fan ofattbart. Vad händer med oss människor? Vad gör alla dessa män?
Var är er stolthet som man när ni trycker till en kvinna på det där sättet?
Ynkligt, säger jag.


Dexter:
Som avslutning så läser jag att Dexter fått grönt ljus till att spela in två nya säsonger.
Underbart. En klasserie med den just nu absolut bästa skådespelaren Michael C Hall.
Härligt!


.

3 kommentarer:

Tokmoderaten sa...

Tokmoderaten från grannstaden påkallar uppmärksamhet!

Eftersom jag är så långt ifrån herrskapet man kan komma, i min roll som underbetald underskötare på en monopolinrättning i landstingets regi känner jag mig tvungen att kommntera din blogg om min blogg...

Det finns ingen motsättning mellan att vara ifrågasättande eller kreativ och att samtidigt hålla mun när andra pratar. Det finns ingen motsättning mellan ordning och reda i ett klassrum och ett sunt samspel mellan pedagog och elever. I mångt och mycket handlar skolans problem av idag om en respektlöshet mot andra, både elever och lärare. Den som hörs mest och syns mest är den som betyder mest... Det handlar också om ekonomi, även om jag tror att du fäster större betydelse vid det än jag. Det handlar inte om att kasta skit - men i sosse-Sverige så har man alltid sopat problem under mattan medan det nya styret faktiskt lyfter problem till ytan och försöker göra något åt det som är vardagen för många...

Skolan speglar samhället, och är man nöjd med dagens samhälle är man nöjd med skolan. Jag kommer aldrig vara nöjd med ett samhälle där en lärare får heta fitta för att hon vill att en elev stänger av mobiltelefonen, eller där elever utvecklar tinnitus i klassrummen för att det låter för mycket. Jag vill inte ha en återgång till den skola min farmor, farfar eller för den delen mina föräldrar gick i - det funkar inte. men skolan måste få ställa krav, inte bara på teoretiska färdigheter, utan också på hur man samspelar med sina medmänniskor.

Och vad du fick pisk- och snärt ifrån kan du utveckla. Ingenstans i min text förespråkar jag våld mot elever... men att kasta ut en eller två elever som förstör för 25 andra är helt ok i mina ögon.

För övrigt håller jag med dig i allt du skriver om kvinnovåld, gott så kanske...

Da Dec sa...

Likt du så var jag övertydlig i min text, eller hur?

Du vill provocera och jag använder samma metod tillbaka, deal with it!

Jag vet mer om skolan och dess verksamhet än vad du gör. Fakta!

Jag håller med dig att vi skall inte tolerera ett dåligt klassrumsklimat, men att det är sossarnas fel är löjeväckande. Finns inget i den "nya" politiken som gör situationen bättre. Däremot läggs det alltmer administrativa arbeten på lärarna idag än förut, vilket självklart missgynnar det grundläggande uppdraget; att undervisa och planera för undervisningen.

Att ekonomi styr är självklart, kommunerna (inte alla) klarar inte sitt uppdrag längre. Det är dyrt att underhålla en bra skola, under en tioårs period har det varit årliga neddragningar och nu kapas även personal.

Nej du herr moderat, du förenklar problemet när du säger att det är sossarnas fel och att räcker med att kasta ut bråkiga ungdomar.

Problemet är så mycket mer komplext än så. Du måste förstå hur samhället förändrats genom tiden och itne använda dig av klyschor som "dagens ungdom" mm ...

Vi har mycket att diskutera om detta, mer än vad några forumsposter kan tillrättalägga.

Språk möts av samma språk.
Kom ihåg det!

Tokmoderaten sa...

Tack för svaret. Jag behövde den där förklaringen, är uppenbarligen lite seg i huvudet... Självklart skall jag bemötas på smma låga nivå som jag själv befinner mig när jag går loss med grova generaliseringar och sarkasmer. Och jag tar gärna en debatt om skolan, kom till Norra övre nör AIK möter ÖSK, jag kommer finnas där med mina bastarder till söner, de är AIK-are. Tala om att misslyckas i föräldrarollen